Leuk dat we dit interview met je mogen opnemen. Aart-Jan is alweer een paar jaar bedrijfsleider bij TMC WoonWenz en daarvoor heeft hij de woonwinkel leren kennen door vele uren naast zijn studie als verkoopmedewerker mee te draaien. Hoe ziet hij de toekomst van TMC in en wat is zijn droom met TMC WoonWenz? Lees snel verder.

Aart-Jan, je bent al heel wat jaren TMC Wonen aan het werk en sinds 2019 ben je onderdeel van de directie. Was het van jongsaf aan jouw droom om bij TMC Wonen te gaan werken? 
Waarschijnlijk niet heel bewust, maar ik weet wel dat ik altijd al wel graag bij TMC wilde gaan werken. Maar het is niet zo dat ik per se alleen bij TMC wilde gaan werken, ik had wat dat betreft wel meerdere dromen.

Waarom heb je ervoor gekozen om bij TMC te gaan werken én om uiteindelijk lid te worden van de directie?
Toen ik klaar was met studeren kon ik bij mijn stagebedrijf blijven werken. Maar daarnaast ben ik wel gaan rondkijken naar eventuele mogelijkheden. Op dat moment was er geen bedrijfsleider in WoonWenz, en er werd tegen me gezegd dat ik dat zou mogen doen als ik dat zelf ook zou willen. Toen ik er over nadacht, kwam ik tot de conclusie dat ik binnen TMC binnen deze functie (bedrijfsleider en management team) waarschijnlijk meer zou leren in een korte tijd dan binnen welk bedrijf dan ook. Dat kwam met name doordat ik de winkel al goed kende door het vakantiewerk, en al direct veel verantwoordelijkheid zou krijgen. Maar daarnaast wist ik toen al dat ik veel vrijheid zou krijgen binnen mijn functie, met daarnaast wel de mogelijkheid om terug te vallen op de ervaring van de tweede generatie. Lid worden van de directie is wat meer geleidelijk gegaan. Doordat Jewannes, Johan Jr. en ik alle drie in het managementteam zaten en er een nieuwe directie moest komen, was dit voor de hand liggend. Het heeft inhoudelijk ook niet heel erg veel veranderd aan het werk. Uiteraard hebben we wel de beslissing moeten maken, en dan met name of wij deze verantwoordelijkheid wilden nemen, en of wij hier zelf ook toekomst in zien. Onze passie voor het familiebedrijf en de handel zorgden ervoor dat ik dit wel zag zitten.

Zie je jouw huidige functie als een droom die uitkomt?
In zekere zin absoluut. Het werken met mensen, de voorliefde voor het vak en de handel, en het strategisch nadenken en bezig zijn met TMC passen helemaal in het beeld dat ik vroeger had.

Het grootste gedeelte van de afgelopen 45 jaar heb je niet (bewust) meegemaakt, maar hoe kijk je terug naar de geschiedenis van TMC? Welke lering trek je daaruit?
Het pakken van kansen zie ik als een rode draad door de geschiedenis van TMC heen lopen. De manier waarop er ingespeeld is op de markt vind ik heel leerzaam en inspirerend. Daarnaast vind ik het mooie van de geschiedenis dat er al die tijd met zoveel familie is samengewerkt. Opa had al als droom dat al zijn kinderen in het bedrijf zouden kunnen werken (niet moeten). Dat is werkelijkheid geworden, en er is jarenlang samengewerkt met acht broers, een zus en een zwager. In de laatste tien tot twintig jaar zijn daar een hoop neefjes en nichtjes bijgekomen. Hiervan leer ik dat je als familie goed samen kunt werken als je elkaar de ruimte gunt en alles eerlijk naar elkaar uitspreekt. Dan kan het weleens spetteren, maar het zorgt voor een open sfeer, waarin iedereen zijn beste beentje voorzet en de schouders eronder zet.

In de afgelopen tientallen jaren is TMC gegroeid van een tapijtzaak op de hoek tot toonaangevende interieurwinkels in zuid-west Nederland. Is het jouw droom om met deze krachtige formule Nederland te veroveren?
Mijn droom is niet per se om Nederland te veroveren, maar wel om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met TMC. Wij willen echter de beste woonwinkels creëren, en dat gaat niet altijd hand in hand met een snelle groei. Dat betekent dat we ook als prioriteit hebben om te blijven investeren in onze bestaande winkels. Groeien mag nooit ten koste gaan van de woonwinkels.

Welke kracht zat er achter die expansie groei van TMC in de afgelopen jaren? En op basis van welke kracht gaat TMC de komende jaren verder groeien?
De kracht achter de groei zat volgens mij in de breedte van ons assortiment, in combinatie met onze passie voor het creëren van de mooiste plaatjes. Met de verschillende winkels zijn wij interessant voor een heel breed publiek. Maar juist de meerdere winkels in plaats van één grote winkel hebben er anderzijds voor gezorgd dat we nooit het familiaire en de persoonlijke aanpak zijn kwijtgeraakt. Daardoor kun je bij TMC altijd terecht voor persoonlijk deskundig interieuradvies, waarbij de mogelijkheden haast oneindig zijn.

Aart-Jan, jij bent nu als bedrijfsleider verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van TMC WoonWenz. Welke droom heb je voor de woonwinkel in de nabije toekomst?
Het is mijn droom om TMC WoonWenz in toenemende mate een plek van beleving en inspiratie te laten zijn. In toenemende mate wil ik deze winkel ook een doorverwijzing naar de buren van TMC Goes laten zijn. Dat kan door de winkelpresentatie vollediger te maken, met mooie toevoegingen op het gebied van behang, showbanen van gordijnen etc. De kracht van TMC zit in de mogelijkheid van het creëren van een totaalplaatje op niveau. Dat moet de winkel dan ook steeds meer gaan uitstralen.
Daarnaast is het mijn droom om in TMC WoonWenz, maar eigenlijk in iedere winkel, het gastheerschap naar een ongekend niveau te tillen. Het moet nog meer een feestje zijn om langs te komen in onze winkels. Onze verkopers moeten in toenemende mate kennis hebben van zaken, om goed te kunnen adviseren, en om klanten volledig te kunnen ontzorgen. Daar hoort echter ook bij dat we klanten kunnen verwennen met ontspanning.
Uiteraard is het een droom om techniek in toenemende mate te kunnen toepassen in onze winkel. Op die manier moet het mogelijk worden om onze woonideeën nog beter te kunnen visualiseren. Zo kunnen onze klanten nog beter voorgelicht worden, en nog meer geïnspireerd raken. Onze woonideeën worden zodoende tastbaar, en komen meer en meer in de buurt van de uiteindelijke realisatie. Daardoor wordt de inschatting voor onze klanten vollediger, en kunnen ze nog beter weloverwogen keuzes maken. Echter, ondanks alle technische ontwikkelingen blijft het doel om onze klanten te helpen in een persoonlijke, familiaire omgeving, waarbij de persoon centraal staat!

Bedankt Aart-Jan! We wensen je heel veel succes in de nabije toekomst.