Sinds 2015 werkt Jewannes in backoffice op het logistieke centrum in Goes. Ondanks dat hij, van de drie nieuwe directieleden, het minste op de voorgrond treedt is hij een drijvende kracht achter het succes van TMC. Hij voert, samen met het team, verbeteringen door op het gebied van de processen in de backoffice.

Was het van jong af aan jouw droom om bij TMC Wonen te gaan werken?
Eigenlijk was TMC al van jongs af aan verweven met ons leven: pa werkte er natuurlijk, we gingen mee naar de winkel om er te spelen en later om te werken. Ik heb niet bewust de droom gehad om bij TMC Wonen te gaan werken. Ik ben er, om het maar zo te zeggen, op een heel natuurlijke manier ingerold. Omdat de complete familie er werkte, wist ik ook eigenlijk niet beter.
Toevallig ontdekten we pasgeleden een vriendenboekje van vroeger. Ik kwam toen de uitspraak van mijn 8-jarige ik tegen dat mijn wensdroom ‘later directeur worden’ was. Mijn huidige ik was het al vergeten, maar blijkbaar had ik vroeger die droom toch wel en is die nu ook uitgekomen.

Waarom heb je ervoor gekozen om bij TMC te gaan werken én om uiteindelijk lid te worden van de directie?
In de zomervakantie van 2008 ben ik begonnen met vakantiewerk bij TMC, omdat ze nog iemand nodig hadden voor in de verkoop. Ik was toen 18, tot die tijd had ik in de uien gewerkt als bijbaan, en het leek me leuk om het verkopen mee te maken en te leren. Mijn vaste baan bij TMC begon in april 2014, vanaf het moment dat oom Chris twee dagen per week voor zichzelf ging werken en er dus plek vrijkwam op kantoor. Ik ben gestart met vier dagen per week te werken, ik hield me toen vooral bezig met artikelbeheer. Zo hebben we in 2014 ook het nieuwe systeem, iOne, ingekocht en opgezet. Mijn vijfde werkdag werkte ik hard aan mijn scriptie, totdat ik in oktober 2014 afstudeerde. Nadat ik als getrouwde man door het leven ging sinds juni 2015 werk ik officieel fulltime bij TMC. Rond de tijd van mijn afstuderen heb ik nog wel een baan aangeboden gekregen bij een ander bedrijf, maar die heb ik afgeslagen. Ik heb er toen bewust voor gekozen om bij TMC te blijven werken: mijn hart ligt bij het familiebedrijf, mijn werk was nog niet af en ik had mijn doelen nog niet bereikt. Achteraf ben ik blij dat ik niet ergens anders ben gaan werken, ik kon me gewoon niet losmaken van TMC.
Ik vind het erg bijzonder dat ik nu als directie een bijzondere rol mag innemen in het familiebedrijf en op die manier mag zorgen voor de continuïteit. Het is gewoon heel erg leuk om de vrijheid van het ondernemerschap te mogen ervaren, samen met collega’s waarmee we zo’n goed team vormen. Het is fijn om deze rol op te mogen pakken samen met Aart-Jan en Johan.

Zie je jouw huidige functie als een droom die uitkomt?
Ik vind mijn werk heel leuk en ik vind het een eer om kartrekker te mogen zijn in zo’n mooi bedrijf. Het is bijzonder dat we nu met z’n vieren het stokje mogen dragen om het later weer zo goed mogelijk door te kunnen geven aan de volgende generatie. Sowieso is het bijzonder dat TMC er is en dat we er kunnen werken: stel nu dat opa Witte 45 jaar geleden niet begonnen was, grote kans dat we dan allemaal niet in de woninginrichting hadden gewerkt nu.

Het grootste gedeelte van de afgelopen 45 jaar heb je niet (bewust) meegemaakt, maar hoe kijk je terug naar de geschiedenis van TMC? Welke lering trek je daaruit?
Ik denk dat er in de geschiedenis van TMC steeds gezocht is naar een manier om voorloper te zijn in de meubelsector en de woningtextiel, dat doen we nu nog steeds. En niet alleen in de winkels. Een goed voorbeeld daarvan is de oprichting van de Binnenhuisadviseurs, een samenwerkingsverband op het gebied van woningtextiel. Verder is de maatschappij natuurlijk enorm veranderd, het is moeilijk om keuzes van toen te vergelijken met nu. Dingen die in het verleden niet werkten, werken nu misschien wel en andersom.
Het belangrijkste is denk ik dat we als familie en als TMC in geheel net dat extra stapje willen doen en God daarin mogen vertrouwen: Hij heeft ons al die tijd gesteund, ook door moeilijke tijden heen, en door op Hem te vertrouwen kunnen we nog heel ver komen.

In de afgelopen tientallen jaren is TMC gegroeid van een tapijtzaak op de hoek tot toonaangevende interieurwinkels in Zuid-West Nederland. Is het jouw droom om met deze krachtige formule Nederland te veroveren?
Het is op dit moment niet mijn droom om met TMC Nederland te gaan veroveren, daar zijn we ook niet mee bezig. Ik vind het veel belangrijker om wat we op dit moment hebben te verbeteren en dat uit te bouwen. We kunnen veel plannen hebben, maar die kunnen snel in de war geschopt worden. Dat merken we nu maar al te goed. In roerige tijden is het belangrijk dat de basis goed en solide is, daarna kijken we wel weer wat er op ons pad komt.

Welke kracht zat er achter die expansie groei van TMC in de afgelopen jaren? En op basis van welke kracht gaat TMC de komende jaren verder groeien?
We zijn allereerst met alle collega’s een drijvende kracht achter TMC, met elkaar vormen we het familiebedrijf. Omdat er relatief gezien niet heel veel mensen in Zeeland wonen, vonden we het daarnaast belangrijk om te diversifiëren: zo hebben we gezorgd voor een compleet aanbod op het gebied van woninginrichting. Van verf en behang tot meubels en slapen, van vloeren tot raambekleding. En daarnaast ook TMC Project voor de zakelijke klant. We hebben de ontwikkeling van TMC door de jaren heen in Gods hand mogen leggen, Hij heeft ons ook veel zegeningen gegeven al die jaren.
Op basis van tomeloze inzet van al onze collega’s en onze liefde voor het vak zullen we de toekomst tegemoet gaan. We willen mooie inrichtingen blijven realiseren en klanten blij maken. Als (TMC) familie zetten we samen onze schouders eronder om dat met elkaar te bereiken.

Jewannes, jij bent nu verantwoordelijk voor processen binnen de backoffice. Welke droom heb je voor de backoffice in de nabije toekomst? 
Het is mijn droom voor de backoffice om er zo’n geoliede machine van te maken dat we zowel intern (collega’s binnen TMC) als extern (de klant) altijd en overal inzicht hebben in de status van een (service)order. De klant heeft dan de regie in handen en kan bijvoorbeeld altijd zien wat de leveringstermijn van een order is en aangeven welke leveringsdatum het beste uitkomt. Om dit te kunnen bereiken is het belangrijk om processen die nu handmatig gaan te digitaliseren, zodat we een compleet inzicht krijgen.