Was het van jong af aan jouw droom om bij TMC Wonen te gaan werken? Waarom wel, waarom niet?

Nee, dat was het niet. Maar je groeit er in op en het heeft mij altijd wel erg getrokken. Na wat uitstapjes wilde ik erg graag weer aan de slag binnen ons mooie familiebedrijf!

Waarom heb je ervoor gekozen om bij TMC te gaan werken én om uiteindelijk lid te worden van de directie?

Na de middelbare school periode heb ik meerdere jaren verschillende functies vervuld binnen TMC, met name aan de uitvoerende kant. Daarna heb ik het losgelaten en verschillende dingen buiten TMC gedaan. Toen in mijn laatste periode bij Randstad ik gevraagd werd om te komen praten bij TMC was ik gelijk enthousiast. Ik was al die jaren wel betrokken gebleven, maar dan vanaf de zijlijn. Het sprak mij erg aan om het beleid en de richting van een bedrijf te gaan bepalen waar je van jongs af aan al bij betrokken bent.

Zie je jouw huidige functie als een droom die uitkomt?

Nee dat niet, ik heb er nooit over gedroomd. Maar ik geniet er wel iedere dag intens van. De branche is dynamisch en steeds trendgevoeliger. Het is daarom een uitdaging om tijdig een richting te kiezen. We hebben in de directie een mooie mix van ervaring en jonge mensen, dit zorgt voor een juiste dynamiek die past bij deze tijd.

Het grootste gedeelte van de afgelopen 45 jaar heb je niet (bewust) meegemaakt, maar hoe kijk je terug naar de geschiedenis van TMC? Welke lering trek je daaruit?  

De eerste 25 jaar heb ik inderdaad niet heel bewust meegemaakt. Enthousiasme voor het vak en de schouders eronder, dat zijn denk ik belangrijke kenmerken van TMC. Als het nodig is staan we er met elkaar voor om iets goed en snel geregeld te krijgen. Ik denk dat dit iets is wat we vast moeten houden. Daarnaast moeten we scherp zijn op ontwikkelingen en daar op een juiste manier op inspelen. Het belangrijkste vind ik het vertrouwen dat we het niet zelf hoeven te doen. In dit vertrouwen is TMC gestart en ik hoop dat we dit ook vast mogen houden. Zeker nu er weer een crisis is en we zien hoe kwetsbaar succes is.

In de afgelopen tientallen jaren is TMC gegroeid van een tapijtzaak op de hoek tot toonaangevende interieurwinkels in zuid-west Nederland. Is het jouw droom om met deze krachtige formule Nederland te veroveren?

Mijn droom ligt niet bij het veroveren van Nederland. De beste woninginrichter zijn dat is wat ik wil. Klanten inspireren en met goed vakmanschap laten zien dat een goed product geld waard is. Groei is daar zeker een optie in, maar dit mag niet ten koste gaan van kwaliteit. Wanneer de kansen zich voordoen zullen we hier de juiste afweging in moeten maken. Groeimogelijkheden zijn er nog voldoende binnen de bestaande winkels, daar ligt voor nu de focus!

Welke kracht zat er achter die expansie groei van TMC in de afgelopen jaren? En op basis van welke kracht gaat TMC de komende jaren verder groeien?

Er is altijd in een vroeg stadium geïnvesteerd in de winkels waardoor dit aantrekkelijke plaatsen bleven voor de klant. Steeds opnieuw zorgen dat we vooruit lopen. Hierin geloof ik nog in de kracht van de fysieke winkel. Al zal deze winkel in de toekomst sneller moeten ontwikkelen en mee moeten bewegen om interessant te zijn. Er moet iets te beleven zijn, het moet een uitje zijn waar over gepraat wordt. Geen verzameling van producten maar een presentatie van de woonideeën.

Johan, jij bent nu verantwoordelijke voor TMC Bergen op Zoom. Welke droom heb je voor de woonwinkel in de nabije toekomst? M.a.w. wat zou jij graag nog willen veranderen en waarom?

De winkel in Bergen op Zoom is zojuist volledig vernieuwd. We zijn blij met het resultaat en ik ben er van overtuigd dat we met deze winkel onderscheidend zijn. Ik wil nu gaan bouwen aan een stabiele winkel die een relevant functie gaat invullen voor de regio. Het is een regio waar veel groei zit, er wordt veel gebouwd en dat biedt kansen. De komende jaren wil ik dat bewoners in de regio niet om TMC heen kunnen en dat we daarmee een goede bijdrage gaan leveren aan het geheel van TMC.